מה התקציב הנכון לשים בקמפיין?

בעלי עסקים רבים שמתחילים להשתמש בכלים של השיווק הדיגיטלי והקידום הממומן רוצים לדעת מהו התקציב הנכון לשים בקמפיין שלהם. בעידן שבו יש מגוון של כלים שבהם ניתן לבצע פרסום ממומן, כמו גוגל, פייסבוק, אינסטגרם ועוד – הם רוצים מצד אחד להשקיע מספיק כדי לרכוש לקוחות חדשים ומצד שני לא לבזבז יותר מדי על הפרסום עצמו.

התשובה לשאלה המהותית הזו מתחלקת לכמה חלקים. זה היה נפלא אם הייתה למפרסמים בדיגיטל נוסחה אחת ברורה שהיה ביכולתה לפצח את שאלת התקציב הנכון לקמפיין. ובכן, יש באמת נוסחה די פשוטה לכך. אבל בשביל ליישם אותה בפועל, חשוב קודם כל להבין כמה דברים.

כל עוד הפרסום רווחי – התקציב לא משנה

בשביל להבין את העיקרון החשוב הזה, ניקח דוגמא מהחיים של קמפיין לחברת מטבחים. כאשר מגיע בעל החברה לפגישה ורוצה להבין כמה כסף עליו להשקיע בקמפיין, הוא צריך לשאול את עצמו כמה שאלות. השאלה הראשונה שצריך לשאול היא כמה לקוחות חדשים בחודש הוא רוצה למשוך. נניח שאותו בעל חברת מטבחים מעוניין ב-10 לקוחות חדשים בחודש.

השאלה הבאה שצריכה להישאל היא כמה עולה ליד בקמפיין. עלות הליד היא שונה בין תחום לתחום ויכולה להשתנות בהתאם לרמת התחרות בפלטפורמת הפרסום ובהתאם לכמות החיפושים וגודל קהל היעד של הקמפיין. לכן בכל תחום יש לבצע הערכה נפרדת של העלות של כל ליד.

בתחום של מטבחים ניתן להעריך שעלות של כל ליד תנוע בין 30 ל-80 ₪. זה אומר שהעלות הממוצעת של ליד תהיה בסביבות 55 ₪.

השאלה הבאה, שהיא חשובה ביותר, צריכה להיות מהו אחוז הסגירה של הלידים. כלומר, כמה לידים הוא צריך כדי להצליח לסגור עסקה עם אחד מהם. בהנחה שאותו בעל חברת מטבחים מצליח לסגור לקוח אחד מתוך 10 לידים (10% סגירה), ובהנחה שליד אחד עולה 55 ₪ – עלות של לקוח חדש תהיה 550 ₪ בקמפיין. כמובן שאם אחוז הסגירה עולה, כך יורדת העלות של סגירת כל לקוח חדש.

הנתון האחרון בחישוב הזה צריך להיות כמה שווה עסקה חדשה עם לקוח בממוצע. במקרה של מטבחים, עסקה ממוצעת נעה בסביבות ה-20,000 ₪. כלומר – המפרסם משקיע בממוצע 550 ₪ כדי לקבל 20,000₪.

שיווק דיגיטלי

רק כאשר מצליחים לראות את הנתונים של הקמפיין באופן הזה, ניתן לחשב בדיוק כמה יעלה לקוח חדש ומה יהיה הרווח של המפרסם כתוצאה מהפרסום ומסגירת הלקוח.

כך ניתן להבין כי גודל התקציב תלוי בעצם בכמות הלקוחות החדשים שאנחנו רוצים להביא בחודש וברווח שנקבל, על פי הנוסחה שלעיל. חשוב מאוד להבין כי כל עוד הפרסום שלנו רווחי, לא משנה כמה תקציב נשקיע – מפני שתמיד נהיה ברווח. לכן ניתן לחשב את תקציב הקמפיין בהתאם לכמות הלקוחות שאנו רוצים לגייס ובהתאם לאחוז הסגירה והרווח שלנו.

להתחיל מהשורה התחתונה

כפי שכבר הבנתם, שיווק דיגיטלי על ידי קמפיינים ממומנים יכול להיות רווחי מאוד. זאת הסיבה שתחום השיווק הדיגיטלי צובר תאוצה משנה לשנה בכל העולם ומושקעים בו מיליארדי דולרים. לאחר שהבנתם אילו שאלות אתם צריכים לשאול כדי לפצח את נוסחת עלות הקמפיין, נשאר לכם רק להעריך בצורה כנה את אחוז סגירת הלקוחות שלכם מתוך סך הלידים שתקבלו. לאחר מכן אתם צריכים להביט על השורה התחתונה ולהחליט כמה לקוחות חדשים בחודש אתם רוצים לגייס. זה תלוי בהערכה מציאותית של היכולת שלכם לקלוט בעסק לקוחות חדשים.

אם נחזור לאותו בעל חברת מטבחים שהתחלנו איתו, אם הוא רוצה לגייס 10 לקוחות חדשים בחודש באמצעות הקמפיין – השורה התחתונה של הקמפיין שלו תהיה הוצאה של 5,500 ₪ בחודש בממוצע. בעזרת הסכום הזה הוא יוכל לגייס כ-10 לקוחות (בהנחה שאחוז הסגירה הוא עדיין 10%) ולהרוויח 200,000 ₪. מדובר באחוז רווח טוב למדי במונחים של החזר כספי על עלות הפרסום. אם אתם עוסקים בתחום אחר, אתם צריכים לחשב כמה תרוויחו מכל לקוח חדש שאתם סוגרים ולוודא מהי עלות הליד הממוצעת כדי לבצע את חישוב הנוסחה הזו עבור התחום שלכם.

לעבוד עם המקצוענים

הנוסחה שהצגנו כאן נשמעת פשוטה למדי, אך למעשה היא מצריכה הבנה של כמה פרמטרים חשובים בתחום הקידום הממומן והקמפיינים של עולם השיווק הדיגיטלי. למשל, כדי להעריך מהי עלות ליד ממוצעת יש להכיר את באופן ספציפי את רמת התחרות בתחום שלכם. מקצוענים של קמפיינים ממומנים יכולים לעזור לכם לדייק את התקציב שלכם ולהעריך בצורה טובה יותר כמה יעלה לכם כל ליד.

את אחוז הסגירה יש להעריך מתוך ניסיון, וזהו נתון שרק אתם יכולים להעריך אותו בדיוק רב. ייתכן ותצטרכו לבצע כמה קמפיינים ראשוניים בתקציב קטן יותר כדי להעריך כמה לידים דרושים לכם כדי לסגור עסקה עם לקוח אחד.

אחד היתרונות של ביצוע קמפיין ממומן בגוגל או ברשתות החברתיות הוא שכל אחד יכול לעשות זאת, ודי בקלות. מבחינה טכנית, לא מדובר במלאכה מורכבת מאוד. לגוגל, למשל, יש מערכת מהירה וחכמה שבעזרתה ניתן להרים קמפיין תוך כמה דקות. אך מכיוון שמדובר בקמפיינים שיכולים לשדרג בצורה משמעותית את הפעילות העסקית שלכם, מומלץ לקבל גם ייעוץ מקצועי ולבצע את הקמפיינים עם אנשים שבאמת מבינים בתחום הזה ויכולים לעזור לכם לחשב בצורה המדויקת ביותר את התקציב הדרוש לכם, בהתאם לנוסחה שהוצגה כאן.

קמפיין