שלבים לניהול תחרות בריאה

נכון, קודם כל אנחנו צריכים לדאוג לעסק שלנו, ולוודא שאנו פועלים כראוי ועושים כל שביכולתינו על מנת לקדם אותו. אולם, זאת תהיה טעות נוראית אם נפעל כאילו אנחנו החברה היחידה בשוק ללא מתחרים. בעולם המהיר של ימינו, דברים משתנים בכל יום ומשום כך אנו תמיד צריכים להיות עם היד על הדופק.
 
מעקב אחר מתחרים מחולק לארבעה שלבים עיקריים:
  1. זיהוי מתחרים ברשת
  2. זיהוי ערוצי התקשורת המוצלחים ביותר של המתחרים
  3. קביעת מילות המפתח העיקריות של המתחרים
  4. מציאת החולשות של המתחרים (וניצולם לטובתך! )

שלב 1 – זיהוי המתחרים שלך

בין אם אתם חושבים שאתם מכירים את המתחרים שלכם ובין אם לא, שלב זיהוי המתחרים הוא חשוב והכרחי ויש לבצע אותו בכל מקרה.
לפני שאנחנו מתחילים לחפש את המתחרים שלנו, אנו צריכים למצוא מהי נישת השיווק שלנו, כלומר איפה נמצא קהל היעד המרכזי והממוקד שלנו.
ישנם כמה מקומת בהם אנו יכולים למצוא את הנישה המדוייקת שלנו, כגון: פורומים, טבלת הנושאים של ויקיפדיה והאתרים quora ו- Alltop.
ברגע שנמצא את הנישה שלנו נוכל להמשיך בזיהוי המתחרים.
 
במדריך זה אנו נעשה שימוש רק בכלים חינמים, אולם מי שרוצה להעמיק ולמצוא שיטות נוספות יכול להכנס לקישור הבא: https://blog.kissmetrics.com/25-sneaky-online-tools/
 
לפני שנתחיל בתהליך ניתוח דף התוצאות של מנוע החיפוש נצטרך להתקין את תוסף הדפדפן הזה של MOZhttp://moz.com/tools/seo-toolbar
 
הפעל את התוסף:
 
בואו נגיד שנישת השיווק שלנו היא “ביגוד לטניס”. נקליד את הביטוי בשורת החיפוש של גוגל.
 
 
 
 
כשאנחנו מנתחים תוצאות חיפוש יש לקחת בחשבון את שני הפרמטרים המסומנים, PA ו- DA.
 
PA– Page Authority :  מציג לנו כמה הדף הספציפי שעלה בחיפוש הוא “חזק”. דפים עם ציון חוזק טוב יותר יופיעו גבוהה יותר בחיפוש של גוגל. אחד הגורמים המשפיעים על חוזק הדף הוא מספר הקישורים האיכותיים המקשרים אליו.
DA–   Domain Authority: מציג לנו כמה “חזק” כל הדומיין (האתר) בו נמצא הדף הספיציפי שעלה בחיפוש. אם ציון זה יהיה גבוה הוא יעזור לנו להשיג מיקומים גבוהים יותר בחיפוש, גם כאשר ה-PA הספיציפי לא מספיק גבוה.
 
 
בחזרה למחקר שלנו. בדף החיפוש של גוגל, ניתן למצוא בקצה התחתון של דף החיפוש מילות חיפוש דומות ו/או קשורות למילת החיפוש שלנו. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
דרך נוספת למציאת מילות מפתח ונישות שיווקיות הוא דרך  Webmaster Toolsשל גוגל. בעזרת כלי זה נמצא מילות מפתח נוספות לאלו שהוצגו לנו עד עכשיו.
Webmaster Tools > Search Traffic > Search Queries
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
תפתח לנו טבלה של רשימת שאילתות מומלצות אותה ניתן לסדר על פי הופעות (Impressions) או קליקים ( Clicks). ניתוח דף תוצאות החיפוש של מילים אלו יעניקו לנו מאגר מתחרים גדול ואיכותי.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
בדרכים אלו מצאנו מילות חיפוש קשורות ומתאימות לנישה השיווקית שלנו, את ביטויי החיפוש הללו הכנסנו למנוע החיפוש של גוגל וכך אנו ניצור לעצמינו רשימה גדולה של מתחרים שונים לעסק שלנו

שלב 2- ניטור מופעי המתחרים ברשת

למה אנו צריכים להתאמץ ולאתר את מופעי המותג של המתחרים?
  1. גילוי הקישורים החיצוניים של המתחרה ושימוש בהם.
  2. מעקב אחר הצגת מילות המפתח (ויצירת קישורים חיצוניים דומים לאתר שלנו).
  3. איתור קהילות חברתיות ומתן עזרה ללקוחות הלא מרוצים של המתחרה, או מתן תשובות על שאלות שלא נענו מלקוחות פוטנציאליים.
 
על מנת לבצע את הפעולות הללו ניתן להיעזר בגוגל אלרט (Google Alert), פשוט לתפעול ובחינם. https://www.google.com/alerts
בנוסף, האתר מאפשר לכם למצוא גם את מילות המפתח של המתחרים שלכם ולא רק איזכורים שלהם ברשת. אם מצאתם משהו שהוא רלוונטי לעסק שלכם, ואם חושבים שעשיתם אותו יותר טוב נצלו את ההזדמנות ונסו ליצור קישור חיצוני לאתר שלכם.

שלב 3- מעקב אחר המופעים האורגניים של המתחרים

אתם בטח תוהים מהם האתרים הפופולאריים ביותר בהם עושים המתחרים שלכם שימוש. אתרים אלו בעלי דירוג גבוה חשובים משום שהם גם מעלים את דירוג המתחרים שלך.
נוכל לזהות דפים אלו בעזרת האתר Scorecard http://scorecard.audienti.com/
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
נכניס את כתובת האתר המתחרה אותו אנו נרצה לבדוק, כתובת האי- מייל שלנו ומוצרי המתחרה. במידה ולא ידוע לנו מוצרי המתחרה- ניתן להשאיר את הרובריקה ריקה.
תוצאת החיפוש תראה לנו את מילות המפתח של המתחרה אשר העניקה לו את מירב הכניסות לאתר.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
לפעמים נוכל למצוא הזדמנויות מעולות למילת חיפוש בלי הרבה תחרות אך עם דרישה פרסומית גבוהה.

שלב 4- עקוב אחרי קמפיין ה- PPC של המתחרים

הקידום הממומן בו עולות פרסומות בדף החיפוש של גוגל על פי מילות המפתח נקרא  PPC (Pay Per Click).
ישנם הרבה כלים בהם ניתן להשתמש, אולם רובם בתשלום.
נעבור לאתר: http://www.ispionage.com/
הכניסו את כתובת האתר המתחרה או מילת מפתח.
 
 
 
 
 
 
 
בדף התוצאות לחץ על ADS על מנת לצפות במודעות הקידום הממומן הקיימות.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
לחצו על הכרטיסייה הנקראת PPC Keywords כדי לגלות מהן חמשת מילות המפתח החזקות של המתחרה.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
המידע הזה יכול לעזור לנו לקבל מושג על הפעולות אותן מבצעים המתחרים, ועל מה הם משלמים.
פרמטר ה- KEI (שלישי משמאל), הינו ראשי תיבות של Keyword Effectiveness Index, אשר מודד עד כמה יעילה מילת המפתח לעומת התשלום עבור קליק.
 
השוו תמיד מודעות, לפעמים תוכלו למצוא משהו מעורר השראה.
אתר נוסף אשר ניתן לעשות בו שימוש, בעיקר לצורך בדיקת אתרים ישראלים, הוא: http://www.semrush.com/

שלב 5- בדוק את הקישורים החיצוניים של המתחרים שלך

תארו לכם מצב בו אתם מוצאים בלוג איכותי וטוב אשר מכיל קישורים חיצוניים לאתר של המתחרה שלכם. מאמינים שאתם יכולים לעשות יותר טוב? עדכנו את תוכן הבלוג ובקשו קישור חיצוני לאתר שלכם.
 
על ידי מציאת הקישורים החיצוניים של המתחרים שלנו אנו יכולים לקבל רעיונות חדשים ולסגל אסטרטגיות טובות יותר לפיזור הקישורים החיצוניים שלנו.
 
ישנם כלים רבים וטובים אשר בודקים לנו קישורים חיצוניים של המתחרים, אולם רבים מהם עולים כסף. אתר https://ahrefs.com/ הינו חינמי ומאפשר לראות חמישה תוצאות ראשונות של חיפוש הקישורים החיצוניים, תחת הקטגוריה Inbound Links (ראה תמונה מצורפת). בנוסף, האתר נותן מידע רב נוסף על המתחרים ששווה לבדוק.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כלי מעולה נוסף הוא:  http://opensiteexplorer.com בעזרתו נוכל לראות את כל הקישורים החיצוניים של אתרים, ובחינם, זאת על ידי לחיצה על כפתור Request CVS בדף התוצאות.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

שלב 6- גלה מהו הפוסט הפופולארי ביותר של המתחרה שלך

גילוי ומעבר על הפוסטים של המתחרים שלנו ייתן לנו נקודת מבט חשובה על אופן העבודה שלהם ויציג לנו במדוייק מה הם השיגו בעזרת תוכן השיווקי זה.  
כלי טוב לביצוע שלב זה הוא: http://buzzsumo.com/
לאחר שנכניס את אתר המתחרה לשורת החיפוש זו התוצאה שנקבל:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ניתן לבצע סינון של התוצאות על מנת לצפות איזה פוסט הכי פופולארי לפי כל מדיה חברתית.

שלב 7- עקוב אחרי המדיה החברתית של המתחרה שלך וצור קשר עם העוקבים הכי יעילים שלו

בשלב האחרון אנו נעקוב אחרי הרשתות החברתיות של המתחרים, נמצא את העוקב הפעיל ביותר שלהם וניצור איתו קשר בדרך חכמה ומתוחכמת. אנו יכולים לזהות מהם ההאשטגים הנפוצים ביותר של המתחרה ובאילו שעות הוא נוהג להעלות פוסטים, כדי ליצור אסטרטגיה יעילה ולפעול בשעות בהן המתחרים לא פעילים.
 
ראשית, נתחיל בניתוח דף הפייסבוק של המתחרה על ידי האתר: http://www.fanpagekarma.com/ .
נמצא את דף הפייסבוק של המתחרה ונכניס אותו לשורת החיפוש.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
בעזרת אתר זה נוכל לגלות איזה סוג של פוסט עבד למתחרה שלנו בעבר. בדוגמא זו, ניתן לראות כי פוסטים עם תמונה הם אלו שהכי הצליחו, זאת למרות שפורסמו רק 41 פוסטים כאלה לעומת 121 פוסטים של לינקים, אשר זכו להצלחה מועטת יותר בממוצע.
 
דבר הבא שנבדוק הוא רמת השירות של מנהלי הדף המתחרה.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
על פי עוגת החלוקה המתוארת, המתחרה שלנו נוהג בעיקר למחוק פוסטים ולרוב הפוסטים הוא לא מגיב. הדבר יכול לשמש לנו כהזדמנות ליצירת קשרים עם חברי הדף המתחרה.
נלך לדף הפייסבוק של המתחרה ונחפש בצד שמאל פוסטים שנכתבו על ידי גולשים בדף של המתחרה:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אנו יכולים לנצל את ההזדמנות ולהתחיל ליצור קשרים עם מפרסמי הפוסטים אשר לא קיבלו תשובה ממנהלי הדף, ולספק להם מידע יעיל. זה יהיה לא חכם מצדינו להתחיל מיד בקידום דף הפייסבוק שלנו, מכיוון שזה יכול לגרום להרחקה שלנו מצד מפעילי דף המתחרה. לכן, נצטרך להיעזר בסבלנות ולבנות את הקשר לאט ובצורה טבעית.
 
רשת חברתית נוספת וחשובה לא פחות היא כמובן טוויטר. על מנת לבדוק את המתחרים שלנו בטוויטר ניעזר באתר: http://www.twitonomy.com/
 
נכניס את כתובת דף הטוויטר של המתחרה ונגולל את דף התוצאות למטה.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אלו היוזרים הפעילים ביותר בדף, ולכן מעניינים אותנו. נוסיף אותם לרשימת העוקבים שלנו ונשים לב לתגובות שלהם. אם יש הזדמנות לספק להם מידע יעיל, לענות להם על שאלות וליצור איתם קשר מסויים נעשה זאת, על מנת לחשוף אותם לדף הטוויטר שלנו וכך לקדם אותנו על חשבון המתחרה.
 
בנוסף, נסקור את הפעילות של המתחרה שלנו: מהם הפוסטים הכי מוצלחים שלו, מה דפוס פרסום הפוסטים שלו ועוד.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
בדוגמא זו ניתן לראות שהפוסטים המוצלחים ביותר של משתמש זה הוא בפרסום לינקים חיצוניים למאמרים ומדריכים.

לסיכום,

מעקב אחר המתחרים שלנו הוא חשוב והכרחי, במיוחד כאשר העסק שלנו פועל בנישה תחרותית ורחבה. אסור לנו לברוח מין התחרות או להתעלם ממנה, ההפך הוא הנכון, אנו צריכים לנצל אותה ולהתנהל בה בחוכמה על מנת להפיק ממנה את המיטב.
הכרת השוק ומעקב אחר המתחרים שלנו תעזור לנו לגלות את היתרונות והחסרונות שלהם ובהתאם לזאת תפתח אותנו לרעיונות חדשים ולהזדמנויות מעולות להצלחה.